Help

Voor u begint

Voordat u een melding doet is het belangrijk om eerst uw eigen mogelijkheden te onderzoeken. Denk aan wat u zelf kunt of dat u samen met huisgenoten, familie, buren of vrienden het probleem onderzoekt. Dit kan soms het probleem helpen oplossen of verminderen.
Kijk of u zelf de financiële middelen heeft om uw probleem op te laten lossen.
Als het voor u niet mogelijk is om een oplossing te vinden, kunt u advies vragen bij de Wmo. Daarvoor doet u via dit formulier een melding.

Wat gebeurt er na uw melding?

Na uw melding volgt een gesprek waarin we onderzoeken wat u zelf heeft gedaan, nog zelf kunt doen en in hoeverre familie en naasten uit uw omgeving u kunnen ondersteunen.
Vervolgens kijkt de Wmo consulent met u of er voorliggende voorzieningen zijn die een oplossing kunnen bieden voor uw probleem. Bijvoorbeeld vanuit uw (zorg)verzekering, een lokaal buurthuis of vrijwilligersorganisatie.
U ontvangt daarna het zogenaamde onderzoeksverslag met de gemaakte afspraken en een voorstel met de stappen die nodig zijn. Als u het eens bent met het voorstel kunt u het plan ondertekenen en terugsturen naar de gemeente. Een ondertekend onderzoeksverslag zien we pas als een aanvraag.
Na ontvangst van het ondertekende onderzoeksverslag beslist de gemeente welke ondersteuning we vanuit de Wmo kunnen geven.

Hoe lang duurt het voordat mijn aanvraag verwerkt is?

De Wmo heeft van het begin tot eind 8 weken de tijd nodig om een besluit te nemen. Leest u eerst hieronder de stappen of een aanvraag nodig is.
Wachtlijst
Door het toegenomen aantal meldingen is er op dit moment een wachtlijst. Het kan enkele weken duren vóór uw melding in behandeling wordt genomen. Doet u daarom op tijd een melding. Ook als het gaat om een verlenging van een indicatie.
Deze hulp regelt u zelf
Sommige hulp regelt u zelf. Hiervoor hoeft u geen melding te doen. U heeft geen advies van de gemeente nodig. Deze hulp koopt u zelf of vraagt u zelf aan. Bijvoorbeeld in winkels bij u in de wijk. Of organisaties waar u naar toe kunt gaan of die bij u langskomen.
Bijvoorbeeld:
  • Online boodschappen bestellen en laten bezorgen.
  • Kleine woonaanpassingen die u kunt kopen bij een bouwmarkt, zoals wandbeugels, douchezitje of een verhoogd toilet.
  • Elektrische fiets, tandem en ouder-kind tandem. Deze voorzieningen noemen we algemeen gebruikelijke voorzieningen. De Wmo vergoed deze voorzieningen niet.
  • Koffie- of spelletjesochtend.
  • Inloop dagbesteding bij De Stut en Odensehuis.
  • Maaltijdbezorgservice of afhalen.
  • Vrijwilligersorganisaties die tuinhulp, klussendienst, hulp met computers of een vervoersdienst bieden. Soms moet u voor deze hulp betalen. Voorbeelden van deze organisaties zijn: algemene hulpdienst Heemskerk en het vrijwilligersvervoer IJmond.
Heeft u het voorgaande gelezen en heeft u alles wat binnen uw vermogen ligt geprobeerd?

7ba14406b6b2ed48b8acbad2294668f6ba4571f9
Ok
Het formulier is verstuurd
Review form-validatiemeldingen
Kon actie niet voltooien
Bevestiging